Att matcha färger

För en del är det extremt enkelt att se vad som passar ihop. Detta gällande både färger, former och stilar. För andra är det betydligt svårare. Till viss del är det en känsla men mycket handlar även om kunskap. Kunskap om vad de olika färgerna förmedlar och hur dessa kan matchas.FärgerAtt använda sig av ”Angränsande färger” är ett enkelt sätt att gå för att inte göra fel. Genom att se på ett så kallat ”Färghjul” kan man se vilka färger som ligger bredvid varandra. Som exempel ligger gult bredvid orange och blått bredvid grönt. Så länge man håller sig till dessa angränsande färger matchar man oftast riktigt bra.Ett annat alternativ är att utgå från de primära färgerna. Detta är röd, gul och blå dvs. de färger som resterande färger utgår ifrån. Antingen håller man sig till en ton av dessa vilket kallas för monokrom outfit eller så matchar man med en neutral färg som exempelvis grått eller svart.Ytterligare en väg att gå är att välja kompletterande färger. Detta genom att matcha plagg som är färgerna på färghjulet som sitter exakt mitt emot varandra. Som ett exempel kan man ha ett par blåa byxor och en orange T-shirt. Eller varför inte lyfta upp den ena färgen i slipsen eller flugan?Har du svårt att hitta den rätta looken är en stark rekommendation att fråga. De som jobbar på klädbutiker har kunskap och erfarenhet som de gärna delar med sig av. Men har du det behovet får du fokusera på fysiska butiker. På denna punkt förlorar onlinebutikerna en del kunder.